intro

‘Deze roman belichaamt de knieval van de literatuur voor de meedogenloze opmars van de thriller in de publieksgunst,’ schrijft criticus Arnold Heumakers over Bonita Avenue van Peter Buwalda. Het boek wordt ‘overwoekerd door een effectbejag en een sensatiezucht die je, omdat het zo goed is gedaan, in eerste instantie meeslepen om je pas daarna verbijsterd achter te laten met de vraag wat je nu eigenlijk gelezen hebt: een literaire roman of toch gewoon een thriller?’
Dat dit blad geen last heeft van geheugenverlies en niet lijdt aan de Ziekte van Nu bewijst Willem Otterspeer met zijn stuk over W.F. Hermans en Jan Emmens, die aan één ontmoeting genoeg hadden om te weten ‘dat ze niets aan elkaar hadden.’

Verder leert Ester Naomi Perquin in Boekarest de taal van gekken en dichters verstaan: ‘Twee jongens roepen vanuit een portiek dat de kat weer verlangt naar hout.’ Carel Peeters vervolgt zijn ‘Kroniek van de roman’ met lof voor Stephan Enters roman Grip: ‘Enter slaagt er perfect in om situaties en stemmingen met fijnzinnige observaties op te roepen.’ Een essay van W.I.M. van Calcar over de vrijheid van meningsuiting. Verse verhalen van Daan Heerma van Voss (‘Vriendschap is een wond die schoon moet blijven’), Sander Kollaard en Gilles van der Loo. Verse poëzie van Hanz Mirck, Mees Hartog, Anton Korteweg en Tjarda Eskes en poëzievertalingen van Lieke Marsman. Het debuutverhaal van Isaak Babel, een stuk van Merijn de Boer over een gevecht in de sneeuw en tot slot een nooit eerder in het Nederlands vertaald verhaal van Oostenrijker en Oostenrijkbestrijder Thomas Bernhard: het winterprookje ‘Victor Halfnar’.

 

< 1960 < 1970 < 1980 < 1990 < 2000 < 2010 <2020
 
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
 
Nr.442 Nr.443 Nr.444 Nr.445 Nr.446
 
intro / voorproeven / vrijheid van meningsuiting
 
bestel als eBoek
 
 
442/intro